Laboratorium Multimediów

Kierownik: Dr inż. Marek Sawerwain, prof. UZ,
Dr inż. Łukasz Hładowski,
Dr inż. Andrzej Czajkowski

Sala 405, budynek A-2


Podstawową funkcją Laboratorium Multimediów (umieszczonego w sali 405 A-2) jest zapewnienie zaplecza dydaktycznego do prowadzenia ćwiczeń oraz laboratoriów, a także do realizacji projektów odnoszących się do przedmiotów obejmujących następujące obszary zastosowań współczesnej informatyki:

  • tworzenia gier komputerowych,
  • animacji i modelowania 3D - szczególnie dla potrzeb gier komputerowych,
  • szeroko pojętej grafiki komputerowej,
  • analizy i przetwarzania obrazów,
  • systemów wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości,
  • metod programowania w ramach platformy .NET


W procesie dydaktycznym wykorzystywane są stacje robocze wyposażone w nowoczesne wielordzeniowe procesory oraz karty graficzne. Podstawowym systemem operacyjnym jest Microsoft Windows 10. Laboratorium pozwala także na stosowanie dystrybucji Ubuntu systemu Linux. Dostępny dla studentów jest także szereg urządzeń pomocniczych takich jak:

  • drukarka 3D ze skanerem obiektów trójwymiarowych DaVinci 1.0 AiO,
  • tablety graficzne Wacom,
  • tablety z systemem Android Samsung Galaxy Tab S 8.4,
  • wyświetlacz Panasonic Viera o przekątnej 50 cali,
  • okulary do wirtualnej rzeczywistości,
  • okulary do rozszerzonej rzeczywistości Epson BT-200,
  • system wirtualnej rzeczywistości OSVR,
  • okulary wirtualnej rzeczywistości Samsung Gear.


Laboratorium wspomaga profesjonalne oprogramowanie pomocne w realizacji ćwiczeń, laboratoriów oraz zadań projektowych realizowanych przez studentów. Dostępne są m.in.

  • środowiska tworzenia gier komputerowych:
    • Unity,
    • Unreal Engine,
  • zestaw oprogramowania Autodesk Entertainment Creation Suite:
    • 3d Studio Max, Maya,
    • Motion Builder, Mudbox,
  • program Blender 2.8x,
  • program Gimp 2.10.x,
  • środowisko Visual Studio w odmianie Enterprise.


Laboratorium oferuje także dostęp do środowisk przeznaczonych do realizacji aplikacji rzeczywistości rozszerzonej (pakiet Vuforia). Sprzętowe oraz programowe wyposażenie laboratorium pozwala studentom na zapoznanie się z najnowszymi technologiami stosowanymi w obszarze szeroko rozumianych multimediów oraz grafiki zarówno od strony praktycznej jak i teoretycznej.


fot. M. Lalk

Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego" POWR.03.05.0-00-00-Z014/18