Instytut Historii oferuje studia na kierunku historia w podziale na dwa stopnie:
Studia I stopnia
Studia licencjackie trwają trzy lata i kończą się uzyskaniem tytułu licencjata. Wraz z końcem pierwszego semestru studenci określają specjalność swojego dalszego kształcenia, mając do wyboru specjalność nauczycielską, wojskoznawstwo oraz zarządzanie dokumentacją w urzędzie i firmie. Po dokonaniu wyboru studenci w trakcie kolejnych semestrów uczęszczają na przedmioty właściwe wybranej specjalności, a także na przedmioty ogólne – realizowane na wszystkich trzech specjalnościach – rozwijające wiedzę i umiejętności niezbędne dla zdobycia kompetencji historyka. Na trzecim roku studiów studenci przygotowują pod opieką promotora pracę licencjacką, a po jej obronie i egzaminie końcowym otrzymują tytuł licencjata, potwierdzający wykształcenie historyczne oraz kompetencje nabyte w zakresie danej specjalności.
Specjalność nauczycielska cieszy się długimi tradycjami w Instytucie Historii, przygotowując adeptów historii do pracy w szkolnictwie. Kształcenie w jej zakresie prowadzone jest przez utytułowaną kadrę, w tym autorów podręczników szkolnych i ekspertów instytucji rządowych. Na studiach studenci przygotowują się do pracy uczestnicząc w zajęciach specjalistycznych, między innymi z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki historii, oraz odbywając przy tym praktykę w wybranych placówkach edukacyjnych.
Wojskoznawstwo jest specjalnością mającą przygotować studentów do pracy w strukturach Sił Zbrojnych RP oraz w instytucjach cywilnych ze sfery obrony cywilnej, zarządzania kryzysowego itp. Program specjalności został przygotowany we współpracy z dowództwem 11. Lubuskiej Dywizji Kawalerii Pancernej. Koncentruje się on na zagadnieniach związanych z organizacją współczesnego pola walki oraz funkcjonowaniem współczesnych struktur sił zbrojnych, a przy tym częściowo pokrywa się z programami kształcenia w uczelniach wojskowych. Studia przewidują również praktykę w jednostkach i specjalistycznych instytucjach wojskowych. Specjalność skierowana jest nie tylko do młodych ludzi wiążących swoją przyszłość z instytucjami sfer obrony i Sił Zbrojnych RP czy osób po prostu chcących rozwijać wiedzę i umiejętności z zakresu wojskoznawstwa, ale również do czynnych zawodowo żołnierzy chcących podnieść swoje kwalifikacje.
Zarządzanie dokumentacją w urzędzie i firmie wiąże się z przygotowaniem intelektualnym i kompetencjami technicznymi historyka w sferze informacji utrwalonej na piśmie. Specjalność ta przygotowuje studentów do pracy w instytucjach publicznych o charakterze centralnym i samorządowym oraz w firmach prywatnych w zakresie zarządzania przepływem dokumentów i prowadzenia archiwów zakładowych. Kształcenie odbywa się we współpracy z wykwalifikowanymi przedstawicielami takich dziedzin jak archiwistyka, prawo, administracja oraz zarządzanie funduszami krajowymi i europejskimi. W trakcie kształcenia przeprowadzana jest praktyka w wybranych instytucjach.
Studia II stopnia
Studia magisterskie trwają dwa lata i kończą się uzyskaniem tytułu magistra. Przystąpić do nich można po uzyskaniu tytułu licencjata. Wraz z końcem pierwszego semestru studenci określają specjalność swojego dalszego kształcenia. Do ich wyboru stoi specjalność nauczycielska, a także historia w praktyce społecznej oraz analityk informacji. W ciągu dwóch lat studenci uczęszczają na przedmioty właściwe wybranej specjalności, a także na przedmioty ogólne – realizowane na wszystkich specjalnościach – pozwalające rozwinąć kompetencje historyka na wyższym poziomie. W trakcie pierwszego i drugiego roku studiów studenci przygotowują pod opieką promotora pracę magisterską, a po jej obronie i egzaminie końcowym otrzymują tytuł magistra, potwierdzający wykształcenie historyczne wyższego poziomu oraz kompetencje nabyte w zakresie danej specjalności.
Specjalność nauczycielska przeznaczona jest dla studentów, którzy ukończyli tę samą specjalność na studiach licencjackich w celu nabycia pełnych uprawnień do pracy w szkolnictwie podstawowym i średnim. W jej trakcie studenci podnoszą kompetencje pedagogiczne i dydaktyczne. Zdobywaniu wiedzy i umiejętności towarzyszą praktyki odbywane w wybranej placówce edukacyjnej.
Historia w praktyce społecznej jest specjalnością skierowaną do absolwentów studiów licencjackich niezależnie od wcześniej zdobytej specjalności. W jej trakcie studenci pogłębiają swoją wiedzę na temat roli, jaką historia odgrywa poza szkołą i światem akademickim, oraz sposobów, jakimi dociera ona do szerszego odbiorcy. Tym samym studenci przygotowywani są do odpowiedzialnej i efektywnej pracy na rzecz popularyzacji wiedzy historycznej, w tym do roli animatorów środowisk lokalnych czy pracowników muzeów, instytucji samorządowych, instytucji ochrony zabytków, oraz do podejmowania współpracy międzynarodowej, zwłaszcza w obszarze transgranicznym, szczególnie na poziomie samorządowym. Jednocześnie studenci nabywają niezbędną wiedzę na temat funkcjonowania administracji samorządowej oraz pozyskiwania funduszy i zarządzania grantami.
Analityk informacji jest specjalnością skierowaną do absolwentów studiów licencjackich niezależnie od wcześniej zdobytej specjalności. Kształcenie w jej zakresie odbywa się przy współpracy z Wydziałem Ekonomii i Zarządzania Uniwersytetu Zielonogórskiego. Zakres merytoryczny specjalności kierowany jest do osób, które chciałyby rozwijać swoją karierę zawodową w służbach ochrony bezpieczeństwa publicznego (jak policja i służby specjalne). Wraz z wiedzą historyczną cechującą się wysokimi wymaganiami w zakresie analitycznym, specjalność daje szczególne kompetencje na rynku pracy. Kurs akademicki w ramach specjalności obejmuje przedmioty w zakresie specjalistycznej analizy tekstu, treści internetowych, zagadnień ekonomicznych, dokumentacji.
Czy po studiach magisterskich możliwe jest dalsze kształcenie w zakresie historii na Uniwersytecie Zielonogórskim?
W Szkole Doktorskiej Nauk Humanistycznych i Społecznych Uniwersytetu Zielonogórskiego oraz pod kierunkiem pracowników naukowych Instytutu Historii możliwe jest kształcenie na czteroletnich studiach III stopnia (doktoranckich), kończących się uzyskaniem stopnia doktora.